تبلیغات
کلبه فقه و حقوق - رویکردی اجمالی به روابط جنسی ازنظراسلام وحقوق موضوعه(قسمت سوم)


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :مهدی
تاریخ:شنبه 21 آبان 1390-12:49 ب.ظ

رویکردی اجمالی به روابط جنسی ازنظراسلام وحقوق موضوعه(قسمت سوم)

جرایم جنسی به عنف واکراه:
قانون مجازات اسلامی در مورد جرم زنا ارتکاب آن را به عنف و اکراه موجب قتل زانی اکراه کننده دانسته است(بند دال ماده82).در مورد سایر جرایم جنسی،مثل لواط،تقبیل،تفخیذو نظایر آنها،مجازات مرتکب مکره تفاوتی با مرتکبی که با  رضایت طرف مقابل به این اعمال دست می زند نمی کند،جز اینکه در صورت اکراه،طرف اکراه شونده از تحمل مجازات معاف خواهد بود


حتی گاه صرف ادعای اکراه،در صورتی که یقین بر خلاف آن نباشد،پذیرفته می شود.این ادعا،بنا به تصریح ماده 67«قانون مجازات اسلامی»،ممکن است هم از سوی زانیه مطرح و پذیرفته شود.بدین ترتیب«قانون مجازات اسلامی»نظری را که برخی از فقها در مورد عدم امکان تحقق اکراه در مرد زانی مطرح کرده اند نپذیرفته است.استدلال این دسته از فقیهان آن است که نعوظ،یا انتشار آلت تناسلی، در مرد زانی نشانگر میل ورغبت اوست،و بنابراین هیچ مردی نمی تواند به ارتکاب جرم زنا اکراه شود.این استدلال قابل توجیه نیست زیرا نعوظ ناشی از یک فعل وانفعال بیولوژیک است،که می تواند حتی در حالت اکراه شدن به زنا هم تحقق یابد.بنابراین،هر گاه کسی مثلا مردی را تهدید کند که در صورت عدم ارتکاب زنا وی را خواهد کشت،و مرد هم برای فرار از کشته شدن مرتکب چنین عملی شود،وی به دلیل مکره بدن از مسئولیت کیفری مبری خواهد بود.به این دلیل نظر غالب در میان فقها،که در«قانون مجازات اسلامی»هم منعکس شده است،پذیرش امکان اکراه در زنا از سوی زن و مرد است.
از سوی دیگر،«قانون مجازات اسلامی«،همان طور که در بالا ملاحظه کردیم،اکراه شدن زن را از سوی مرد به زنا موجب تشدید مجازات مرد زانی تا حد قتل دانسته است؛در حالی که اگر زنی مردی را به ارتکاب زنا با خود اکراه کند همان مجازات زنا،بر زن اعمال خواهد شد،بدون اینکه مجازات وی،به دلیل توسل به اکراه،تشدید شود.شایدیکی ازدلایل این امر آن است که مورد تجاوز قرار گرفتن زن معمولا موجب وهن حیثیت و ورود خسارات دیگر به او و خوانواده اش می شود در حالی که در مورد مرد چنین نیست.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


شنبه 28 آبان 1390 06:52 ق.ظ
سلام
نسرین افضل یكی از شهدای شهر شیراز است كه بعنوان شهیده سال انتخاب شدند !
شهید نسرین افضل نماد عفاف و جهاد زن ایرانی در 26 بهمن ماه 1338 در خانواده ای مذهبی در شیراز پا به عرصه وجود نهاد. در دوران تحصیل بر بسیاری از نابسامانی ها در دوران طاغوت اعتراض می نمود تا جایی که مورد تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفت. پس از اتمام دبیرستان با حضور موثر در کمیته امداد، سپاه و جهاد سازندگی با خدمت به محرومین روستایی بیشترین قرب به پروردگار را برای خود کسب می نمود. در آغاز سال 1360 با مشورت برادر بزرگوارش شهید احمد افضل با فراخوان جهاد سازندگی شیراز به همراه جمعی از خواهران متعهد به کردستان اعزام شد و در شهر مهاباد تمام وقت خویش را به مجاهدت پرداخت. مدتی مسئولیت تبلیغات و انتشارات سپاه مهاباد را به عهده گرفت بعد به خاطر نیاز شدید آموزش و پرورش به عنوان مربی تربیتی مشغول شد و همزمان معلمین نهضت سواد آموزی تحت تعلیم او قرار گرفتند. در 4 دیماه 1361 با وجود بیماری از همسرش خواست که او را به مجلس دعای توسل برساند. متاسفانه در مسیر به کمین عوامل پلید آمریکا می افتند و در آن جمع تنها نسرین مورد اصابت تیر قرار گرفته و پس از یک سال حضور در مهاباد به آرزوی دیرین خود که شهادت در راه معشوق است می رسد.

ارزیاب
جمعه 27 آبان 1390 04:57 ب.ظ

گاهی اوقات خدا از آسمان به زمین آورده شده است
در این دوران لازم است خدا از زمین به آسمان منتقل شود
با مطلبی جدید به روزم
موفق باشید
محمد
جمعه 27 آبان 1390 04:07 ب.ظ
سلام
با بوی محرم به روزم...
خوشحال میشم بهم سر بزنید...
منتظر نظرتتون هستم
التماس دعا
یا علی
هلینا
جمعه 27 آبان 1390 11:56 ق.ظ
سلام ممنون كه سرزدین.بازم بیاین.
پاسخ مهدی : چشم حتما
منتظران صابر و عاشق
پنجشنبه 26 آبان 1390 10:10 ب.ظ
سلام ممنون سر زدی اقا مهدی
پاسخ مهدی : لطف دارید خوشحال می شم از نظرات ارزشمند شما استفاده کنم
سجاد
پنجشنبه 26 آبان 1390 10:00 ب.ظ
سلام....

از مطالب زیباتون لذت بردم افرین بر شما
پاسخ مهدی : ممنونم
طلوع
پنجشنبه 26 آبان 1390 09:59 ب.ظ
سلام دوست خوب:
ممنون از حضور ارزشمند شما!
چند مدتی هست که میخوام متن جدیدی بنویسم ولی درس و دانشگاه که برامون وقتی نمیزاره!
ان شاءالله در پناه یگانه ی بی همتا باشید!
یاعلی
علیرضا
پنجشنبه 26 آبان 1390 07:13 ب.ظ
سلام. ممنونم از لطفتون. شمام با افتخار لینك شدید.
mammad
پنجشنبه 26 آبان 1390 01:23 ب.ظ
ممنون و تشکر
درباره مساله ازدواج موقت ,عرف جامعه ,قوانین قضایی بنویسید.برخی فقها به دختران باکره اجازه داده اند تحت شرایطی بدون اذن ولی به ازدواج موقت اقدام کنند .آیا چنین چیزی که در عرف جا نیفتاده آیا در قوانین قضایی برایش قانونی در جهت صدور جواز و مشروعیت قضایی آن هست؟ از آنجا که در فقه این اجازه صادر شده .ممنون وتشکر
پاسخ مهدی : باسلام طبق قانون اساسی درمواردی که قانون ساکت است می شودبه فقه رجوع کرد قانون مدنی راجع به این مساله ساکت بوده در نتیجه منع قانونی ندارد البته باحصول شرایط شرعی موضوع
باتشکرازحضور دوست خوبم
فتح الله مرادی
پنجشنبه 26 آبان 1390 01:35 ق.ظ
با سلام خدمت شما،
قبل از هرچیز بابت بحث هایتان تشکر می کنم.بعدش اعتراف می کنم،که اطلاعات فقهی من ناقص است.و آنچه مطرح می کنم،بیشتر جنبه سئوال برای خودم و یا شاید افراد دیگر دارد.آنچه مسلم است،این است،که احکام اسلام در جامعه ای قابلیت اجرایی دارد،که شرایط ذکر شده و توصیه شده توسط اسلام در آن جامعه رعایت شود.درست است،که جامعه ما اسلامی و مردم ما همه مسلمانند،اما یک سری رسومات و تشریفات در باب ازدواج در جامعه ما رایج شده است،که همه به گونه ای ناچارند،با آنها کنار بیایند.از جمله مهریه های سنگین،داشتن خانه و ماشین آنچنانی و...که اینها همه باعث می شوند،سن ازدواج بالا برود.از سوی دیگر میل جنسی از امیال نیرومند و وسوسه کننده در وجود انسان است.و تنها راه ارضای آن در اسلام ازدواج است.پس تکلیف کسانی که امکان ازدواج ندارند.چیست؟و آیا اگر کسی در این شرایط دچار لغزش شد،باز همان احکام در مورد او اجرا می شود؟
پاسخ مهدی : سلام دوست بزرگوارم
ازشما بخاطراین سوال کاملا تخصصی تشکر می کنم
آنچه که فعلادر محاکم اجرا می شود با عدم توجه به این مساله مورد سوال جنابعالی است یعنی اهمیتی به اینکه شخص درچه شرایطی خطا کرده نمی دهند وشاید استدلال آنها این است که این شرایط نافی اختیار نیست وتنها مکره ازمجازات معاف است اما سوال این است آیا حتی با ادله عسر وحرج وسایر عمومات فقه نمی شود حکم دیگری داد وحداقل ازمجازات شدید اینگونه جرایم چشم پوشی کرد؟
اماعجیب این است که معمولا در فضاهای علمی هم ازاین مساله بحثی نمی شود درحالی به نظرمی رسد که باید احکام در اینگونه مواقع متفاوت باشد
علی عرب فیروزجائی
سه شنبه 24 آبان 1390 09:01 ب.ظ
سلام
علی در عرش بالا بی نظیر است
علی بر عالم و آدم امیر است
به عشق نام مولایم نوشتم
چه عیدی بهتر از عید غدیر است

موفق باشید
پاسخ مهدی : ازحضورشما سپاسگذارم عیدشما مبارک
اعظم سبحانی
دوشنبه 23 آبان 1390 03:15 ب.ظ
ایّام اگرچه همراز حیّ غدیراست

پاکیزه ترین روز خدا، «عیدغدیر» است



ایام کثیر است ولی زان همه ایام

بسیار قلیل است که با خیر کثیر است



امروز علی یافت در اسلام، امارت

آن میر که برهرکه امیر است، امیر است



امروز پیمبر به علی داد وصایت

وین نیز به تقدیر خداوند قدیر است


پاسخ مهدی : ممنونم ازلطفتون عیدشما مبارک
ارزیاب
یکشنبه 22 آبان 1390 03:42 ب.ظ
سلام
مطلب خوبی بود
یه پیشنهاد به مناسب هر بحث یه پرونده از این مورد را هم ذكر كنید
پاسخ مهدی : متشکرم چشم سعی می کنم
کامنتی
یکشنبه 22 آبان 1390 12:08 ق.ظ
ممنون میشم با عنوان: راه تو خون میطلبد مرد کیست؟ لینک کنید...موفق باشید
یا حق علی
پاسخ مهدی : چشم
یاعلی
اعظم سبحانی
شنبه 21 آبان 1390 11:08 ب.ظ
به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد
که تو رفتی ودلم ثانیه ای بند نشد

لب تو میوه ی ممنوع ولی لب هایم
هرچه از طعم لب سرخ تو دل کند نشد

با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر
هیچ کس ، هیچ کس این جا به تو مانند نشد

هرکسی در دل من جای خودش را دارد
جانشین تو در این سینه خداوند نشد

خواستند از تو بگویند شبی شاعرها
عاقبت با قلم شرم نوشتند :…نشد

فاضل نظری



پاسخ مهدی : سپاسگذارم ازحضورتون
آرمین
شنبه 21 آبان 1390 01:03 ب.ظ
استفاده کردیم ممنون
پاسخ مهدی : ممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.